Serie: The Selection #1
Genre: Young Adult, Dystopian
Gepubliceerd: April 2012
Taal: Engels. Vertaald i/h Nederlands
Waardering: ★★★★★
Add to Goodreads
Voor vijfendertig meisjes is de selectie de kans van je leven. De mogelijkheid om aan een leven te ontsnappen dat vast staat vanaf de geboorte. Ze worden in een wereld gesleept van glinsterende gewaden en kostbare juwelen. En leven in het paleis en strijden om het hart van de knappe Prins Maxon.
Maar voor America Singer is geselecteerd worden een nachtmerrie. Het betekent dat ze haar geheime liefde, Aspen, die een kaste onder haar staat, de rug toe moet keren. En haar huis en familie moet verlaten voor een hevige concurrentie strijd die ze niet wil voeren, voor een kroon die ze niet wil hebben. En ze moet wonen in een paleis dat voortdurend wordt bedreigd door gewelddadige aanvallen van rebellen.
Dan ontmoet Amerika Prins Maxon. Geleidelijk aan begint ze te twijffelen aan alle plannen die ze maakte voor zichzelf en beseft dat het leven waarvan ze altijd heeft gedroomd niet te vergelijken is met de toekomst die ze nooit dacht te kunnen hebben. 

Review:

The Selection stond al een tijdje op mijn verlanglijstje maar ik had het gevoel dat ik hem misschien niet zo leuk zou vinden als ik zou willen. Daarom besloot ik eerst een ander boek van mijn lijstje te lezen waarvan ik zeker dacht te weten dat die aan mijn smaak zou voldoen. O en wat kan ik het soms toch helemaal bij het verkeerde eind hebben! The Temptation van Alisa Valdes begon veelbelovende maar daarna ging het snel bergafwaarts en ik kon niet verder komen dan hoofdstuk 5. De hoofdpersoon was na de 1e ontmoeting al hopeloos verliefd en na de 2e schreeuwde ze al "I love him". Dat ging mij een beetje te snel en het verhaal werd mede daardoor erg kinderachtig.
Daarom begon ik aan The Selection met een niet al te hoge verwachting; als ik een boek die me zo geweldig leek al niet leuk vind kan één waarover ik twijffel alleen maar een teleurstelling zijn. En ik had weer gelijk; ik vond hem niet leuk . . . . . ik vond hem geweldig! Vanaf het begin liet het verhaal van America mij niet meer los, en niet in de laatste plaats omdat America een bijzonder aardige persoonlijkheid is. De emoties die America voelt zijn bijna tastbaar en ik heb regelmatig met een brok in de keel en tranen in de ogen zitten lezen. Je gunt dit meisje haar happy end met de jongen waarvan ze met heel haar hart houd. Het concept van het verhaal is misschien niet helemaal nieuw maar ik vond het verfrissend, vooral omdat het zich in een verre toekomst afspeelt en die wereld niet eens zo heel veel verschilt van die van ons, afgezien van het kaste systeem. In het begin was ik helemaal weg van Aspen, zo'n lieve, zorgzame, knappe jongen, en hun liefde voor elkaar was zo romantisch en intens. Maar toen ik Maxon beter leerde kennen kon ik niet anders dan ook hem heel erg leuk vinden; hij is niet de stijve, arrogante prins die je zou verwachten. De onderlinge strijd tussen de meisjes om Maxon en de kroon brengt een bepaalde spanning met zich mee, maar de invallen van de rebellen in het paleis maken het nog spannender. The Selection is absoluut een boek die in de 5 sterren categorie valt. Het heeft spanning, romantiek en maakt een hoop andere emoties los. Helaas is het nog niet bekend wanneer deel 2 uit komt maar dat ik er naar uit kijk is denk ik wel duidelijk.