Genre: Young Adult, Paranormal
Gepubliceerd: Juli 2012
Taal: Engels
Waardering: ★★★★☆
Add to Goodreads
Ze had weg moeten lopen. Nu zal ze moeten vechten. Achttien jarige Birdie mag dan dakloos zijn, ze overleeft, dat wil zeggen, tot een mysterieuze man geld in de lucht gooit als een idiote spel presentator en ze wat pakt met in haar achterhoofd de gedachte dat ze eten kan kopen die avond. In dat ene moment wordt de bescheiden Birdie het meisje in iedereens vizier. Gangsters willen haar vermoorden. De geld-man wil haar ronselen. De zeer knappe, zeer rijke en zeer buiten haar bereik zijnde Grey Mathews wil haar te redden. Birdie wil echter niets met een van hen te maken hebben tot ze zich realiseert dat het lot ze niet samen bracht. Haar erfenis deed dat. Nu, met slechts eenentwintig dagen te gaan, moet ze beslissen of ze in de voetsporen wil treden van degenen die haar vóór gingen of haar leven riskeren voor de mensen die ze net heeft ontmoet.

Review:

De cover en samenvatting van Crux spraken mij gelijk aan en hij was zonder twijfel erg leuk. Het enige wat me er van weerhoud om 5 sterren te geven zijn de vele metaforen die het boek rijk is. Ik had het gevoel dat die humor in het verhaal moesten brengen, en alhoewel dat met sommigen lukte vond ik de meesten overbodig.
Niets in de samenvatting verraadde dat het geen hedendaagse YA maar een Paranormale YA is en ik was dan ook zeer verrast. Maar wel blij verrast want het was een verfrissend, uniek plot. Birdie en Grey waren zonder meer aangename karakters, ik had alleen graag wat meer romantiek gezien tussen de twee. Het was verboden omdat Grey de beschermer is van Birdie en dat had het op dat vlak juist wat spannender kunnen maken. Maar desalniettemin heb ik Crux in één ruk uitgelezen, daar was het boeiend genoeg voor.