Serie: Ashfall #1
Genre: Young Adult, Dystopian
Gepubliceerd: Oktober 2011
Taal: Engels
Waardering:  GOUDEN STER, EEN TOPPER!
Onder de borrelende geisers van Yellowstone National Park zit een supervulkaan. De meeste mensen weten dat niet. De krater is zo groot dat hij alleen kan worden gezien vanuit een vliegtuig of satelliet. Een uitbarsting zal het landschap en het klimaat van onze planeet compleet veranderen.

Voor Alex betekent het met rust gelaten worden voor het weekend de vrijheid om computerspelletjes te spelen en te chillen met zijn vrienden zonder gezeur van zijn moeder. Dan barst de Yellowstone supervulkaan uit en stort zijn woonplaats in een nachtmerrie van duisternis, as, en geweld. Alex begint een lange en aangrijpende tocht naar zijn familie en vindt daarbij hulp van Darla, een reispartner die hij onderweg ontmoet. Samen moeten ze de kracht en vaardigheden vinden om deze verschrikkelijke ramp te overleven.

Review:

Na een aantal hedendaagse, romantische YA's te hebben gelezen had ik ineens zin in iets avontuurlijks. Een avontuur waarin alles draait om het overleven en de romantiek maar bijzaak is. Ik had mijn buik een beetje vol van al die liefdes die dreigden te mislukken en de daarbij behorende emotionele angst.
Nou ik heb met de dystopian Ashfall van Mike Mullin, die al heel lang op mijn verlanglijstje stond, beslist een goede keus gemaakt.
Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van de 16 jarige Alex en zijn frisse, aangename en humoristische manier van vertellen trok mij gelijk in het verhaal.
Dat zo'n fatale vulkaan uitbarsting werkelijk zou kunnen gebeuren is iets wat het hele verhaal nog fascinerender maakt, en op de momenten dat ik even niet aan het lezen was bleef het door mijn hoofd spoken en vroeg ik mij af of, en hoe, wij het zelf zouden kunnen overleven in zo'n situatie. En dát vind ik nou zo geweldig; een verhaal dat je aan het denken zet en je de wereld ineens met heel andere ogen laat bekijken.
In het begin van het verhaal twijfelde ik er een beetje aan of een vulkaan uitbarsting zoveel honderden kilometers verderop nog zo'n inpact zou kunnen hebben maar Mike Mullin heeft natuurlijk zijn huiswerk gedaan en geeft daar in zijn nabeschouwing een verklaring van en die was net zo fascinerend als het boek. Ga je het boek lezen dan raad ik je aan met de nabeschouwing te beginnen.
Wat Alex, en later ook Darla, mee maken op hun zoektocht naar de familie van Alex is echt onbeschrijfelijk. Het is af en toe te gruwelijk voor woorden en het is gewoon verschrikkelijk hoe vijandig en wantrouwend de mensheid wordt zodra water en voedsel schaars is en we niet meer kunnen terug vallen op de gemakken waarmee wij ons alle dagen omringen.
Ik was enorm onder de indruk van Ashfall en als je, net als ik, ook van Dystopians houd dan raad ik je zeker aan Ashfall te lezen.

Klik hier voor de 1e 2 hoofdstukken (helemaal onderaan de pagina vind je de pdf)

---------------*---------------