Genre: Young Adult, Dystopian
Gepubliceerd: Januari 2013
Taal: Engels
Waardering: ★★★.5
Add to Goodreads
Beat the game. Save the world. 
Pandora’s just your average teen, glued to her cell phone and laptop, surfing Facebook and e-mailing with her friends, until the day her long-lost father sends her a link to a mysterious site featuring twelve photos of her as a child. Unable to contain her curiosity, Pandora enters the site, where she is prompted to play her favorite virtual-reality game, Zero Day. This unleashes a global computer virus that plunges the whole world into panic: suddenly, there is no Internet. No cell phones. No utilities, traffic lights, hospitals, law enforcement. Pandora teams up with handsome stepbrothers Eli and Theo to enter the virtual world of Zero Day. Simultaneously, she continues to follow the photographs from her childhood in an attempt to beat the game and track down her father, her one key to saving the world as we know it. Part The Matrix, part retelling of the Pandora myth, Doomed has something for gaming fans, dystopian fans, and romance fans alike.

Review:

Geweldig gevonden plot! Het is niet het eerste boek dat gaat over de totale uitval van internet, electriciteit etc. etc. en het lijkt heel veel op de blackout van de TV serie Revolution, maar de aanleiding tot de totale blackout in Doomed is er wel één met een heel origineel uitgangspunt. En één die ook zeker echt zou kunnen gebeuren.
Het sneeuwbal effect dat ontstaat door het uitvallen van alle communicatie mogelijkheden bezorgde me regelmatig kippenvel. Het idee dat je geen internet hebt, geen mobiel netwerk en geen stroom is voor mijzelf ook een horror scenario. En toevallig of niet, terwijl ik dit boek zat te lezen kwamen we zelf een paar uur zonder stroom te zitten en werd het ineens nog realistischer
Wat ik wel heel jammer vind is dat, vooral in het begin, de snelheid regelmatig uit het verhaal wordt gehaald omdat Pandora denkt aan dingen die ze meegemaakt heeft of andere momenten die niet relevant zijn aan de situatie waarin ze zich bevinden. Dat is ook één van de problemen/frustraties die ik met dit boek heb; we zitten veel te veel in Pandora's hoofd waar ze maar aan het plotten en analyseren is terwijl de tijd dringt en ze door moet gaan met het spelen van het spel. Ik werd daar heel ongeduldig en onrustig van. Gelukkig wordt het, hoe verder we in het boek komen,steeds beter en hoe dichter we bij de countdown komen, hoe spannender het wordt en hoe duidelijker de totale omvang van de ramp is.
Ik heb heel erg genoten van dit boek, de karakters en de virtuele wereld die we te zien kregen, maar heb besloten maar 3,5 sterren te geven doordat ik toch regelmatig gefrustreerd was en omdat ik het einde vrij abrupt vind. Ik had nog graag iets meer willen weten zoals waar ze aan het einde naar toe gaan, of Pandora, Theo en Eli nog vervolgd worden of dat ze als helden worden binnengehaald en of alle schade die aangericht is aan de netwerken nog een beetje makkelijk te herstellen is of niet. Het zijn dingen die in mijn hoofd rond blijven spoken en die ik graag beantwoord had willen zien.

---------------* Veel Leesplezier *---------------