Schrijfster: Richelle Mead
Serie: Vampire Academy 2 t/m 6
Genre: Young Adult, Vampiers, Magie
Gepubliceerd: 2008 t/m 2010
Taal: Engels
Waardering:  5x ★★★★★
Add to Goodreads



Review:

Mijn plan was om voor elk boek een nieuwe review te schrijven, maar als je alle boeken achter elkaar leest is dat toch best moeilijk, vooral als je niet teveel prijs wilt geven over de inhoud, daarom heb ik besloten de delen 2 t/m 6 samen te vatten in 1 review.

De review van deel 1, Vampire Academy, kan je hier vinden.

#2 Frostbite
We gaan verder waar we bij deel 1 gebleven zijn en het blijft mysterieus en spannend en heeft wendingen die je niet aan ziet komen, momenten van verbijstering en afschuw en ja, ook weer een vleugje romantiek.
Rose gedraagt zich niet altijd even volwassen en één van haar rebelse trekjes is de aanzet tot een gevaarlijke situatie waar niet alleen Rose maar ook een aantal klasgenoten in terecht komen.
Rose zou Rose niet zijn als ze de situatie niet met gevaar voor eigen leven weer recht probeert te breien maar helaas brengt niet iedereen het er levend vanaf . . .

#3 Shadow Kiss is zowaar nog spannender als de voorgaande 2 met een aantal vecht scenes waarin het zweet me in de handen stond. Het was bij tijd en wijle sexy en intens en aan het eind van het boek liepen de tranen me over de wangen.

Ik had me voorgenomen om na dit boek een kleine pauze in te lassen en even een hedendaagse NA te gaan lezen, maar na dat einde moest ik gewoon verder gaan . . .

#4 Blood Promise
We gaan op hetzelfde punt verder waar we bij Shadow Kiss gestopt zijn maar het begin bracht mij enorm in de war met een naar mijn mening best grove fout.
Misschien was het me niet opgevallen als ik de boeken niet allemaal achter elkaar gelezen had, maar het viel me nu gelijk op.
In de proloog verteld Rose nl dat Mason haar verteld heeft dat ze in Siberië moet zoeken.
Ik dacht gelijk, 'dat is niet waar', maar ondertussen begon ik ook aan mijzelf te twijfelen en was al een eindje in hoofdstuk 1 toen de frustratie toch te groot werd en ik moest en zou weten of ik nou fout zat of niet.
Na wat research en het desbetreffende gedeelte een paar keer over te hebben gelezen wist ik dat het gelukkig niet aan mij lag, maar dat bracht me wel op de vraag hoe een schrijfster zo de fout in kan gaan, want naar mijn mening was dit een zeer duidelijke fout.
Maar daar heb ik niet te lang bij stil gestaan want het verhaal verliep heel boeiend ondanks dat het niet echt spannend was.
Door een paar reviews op GR had ik me voorbereid op een heel saai stuk maar ik vond het allerminst saai. Het was juist leuk om een beetje over de Russische cultuur en omgeving te lezen. En het was heel erg emotioneel; bijna het hele boek had ik een knoop in mijn maag en een brok in mijn keel.
De tweede helft was spannend, niet alleen door de gevaarlijke situatie waarin Rose zich bevind maar ook door de vraag of ze sterk genoeg in haar schoenen staat om haar plan door te zetten en niet te bezwijken aan haar sterke gevoelens voor Dimitri.
Ook Lissa bevind zich in een spannende situatie die we via de bond van Rose en Lissa kunnen volgen. En wanneer Lissa in groot gevaar verkeert weet Rose op ingenieuze wijze te helpen ondanks dat ze duizenden mijlen van elkaar verwijderd zijn.

#5 Spirit Bound
Mijn gedachten over Dimitri waren in deel 4 al niet zo rooskleurig, maar aan het begin van dit deel had ik ronduit een hekel aan hem, en tot aan het eind aan toe heeft hij mijn mening over hem eigenlijk niet kunnen veranderen.
Rose blijft me verbazen en ik bewonder haar enorm voor haar vindingrijkheid, standvastigheid, lef en doorzettingsvermogen. Als ze iets in haar hoofd heeft dan geeft ze niet op voordat ze dat bereikt heeft, ook al lijkt het een onbegonnen zaak.
Mijn hekel aan Dimitri heeft er toe geleid dat ik een romance tussen Adrian en Rose toe juich. Adrian is een knappe Moroi vampier en het is overduidelijk dat hij, ondanks zijn nonchalante, soms onstabiele, houding enorm veel van Rose houdt.

#6 Last Sacrifice
Een laatste boek van een serie is altijd een verrassing.
De ene keer valt hij enorm tegen en de andere keer is hij net zo goed als de rest.
Gelukkig hoort Last Sacrifice bij de laatste groep.
Het is een race tegen de klok om de naam van Rose en Dimitri te zuiveren, de schuldige van een gepleegde moord te vinden en Lissa te helpen met haar verkiezing en de politieke intriges.
Telkens weer worden we verrast met de wending die het verhaal neemt, vooral de echte moordenaar was een complete verrassing, en het blijft spannend tot de laatste bladzijde.

Ruim een week lang heb ik meegeleefd met Rose, Lissa, Christian, Adrian, Dimitri en vele anderen en ik heb van elke minuut genoten.
Het was een boeiende, spannende, mysterieuze en romantische reis met soms voorspelbare maar ook vaak onverwachte wendingen die je ineens weer een heel andere kijk op de gebeurtenissen gaven.

Ik had geen idee dat de serie Bloodlines een spin-off is van van Vampire Academy, maar toen de Alchemist Sydney in het verhaal verscheen begon er ineens een lichtje te branden.
Ik weet zeker dat het niet zo lang zal duren voordat ik aan haar verhaal ga beginnen, vooral omdat de personages uit deze serie ook daarin terug zullen komen.