Schrijver/ster: J.A. London
Serie: Darkness Before Dawn #1
Genre: Young Adult, Vampiers
Gepubliceerd: mei 2013
Taal: Engels
Waardering: ★★★★☆
Add to Goodreads
Only sunlight can save us.

We built the wall to keep them out, to keep us safe. But it also makes us prisoners, trapped in what's left of our ravaged city, fearing nightfall.

After the death of my parents, it's up to me—as the newest delegate for humanity—to bargain with our vampire overlord. I thought I was ready. I thought I knew everything there was to know about the monsters. Then again, nothing could have prepared me for Lord Valentine . . . or his son. Maybe not all vampires are killers. Maybe it's safe to let one in.

Only one thing is certain: Even the wall is not enough. A war is coming and we cannot hide forever.

Na mijn heerlijke Vampire Academy 'leesmarathon' wilde ik meer, nog een serie die ik achter elkaar kon lezen. En na een tussendoortje in de vorm van Wild van Sophie Jordan besloot ik Darkness Before Dawn aan te pakken.
Ik hoefde niet perse weer over vampiers te lezen maar hij stond op mijn tbr lijstje van Goodreads en het leek me wel wat.

Maar misschien had ik het niet moeten doen, zo snel na Vampire Academy weer een vampier novel lezen, want ik miste mijn kick-ass heldin.
Rose was zo'n heerlijke meid die nergens bang voor was en zich niet overgaf aan de bescherming van de mannen maar zelf de stake ter hand nam en vocht tot ze er bij neer viel.
Dawn is niet zo'n meisje.
Ze heeft heus wel lef en probeert zichzelf en anderen te redden in levensbedreigende situaties, maar als het er op aan komt laat ze het toch grotendeels door de mannen opknappen.
Eén van die mannen is haar vriend Michael, de andere is Victor en hij maakt verwarrende gevoelens in haar lost met zijn beschermende gedrag, want hij is een vampier, de vijand
Er zaten een paar spannende momenten in dit boek maar de spanning liep veel minder hoog op dan in VA, ze waren te makkelijk en snel voorbij.

Dat wil niet zeggen dat Darkness Before Dawn niet leuk was.
De verhaallijn is goed, de personages zijn leuk genoeg, de schrijfstijl is naar mijn smaak en de opbouw van de paranormale/dystopische wereld waarin Dawn leeft is goed en duidelijk. Die wereld heeft wel wat weg van de wereld van Blood of Eden van Julie Kagawa, maar ik ben het niet eens met de uitspraken van een paar mensen op Goodreads dat dit verhaal daarvan nageaapt zou zijn. Er zit een maand tussen de uitgifte datums dus dat kan niet anders dan puur toeval zijn.
En als we het dan toch over Blood of Eden hebben, die was zo duister en bloederig, daar is deze zonnig bij vergeleken.

Ondanks dat hij niet helemaal is wat ik gehoopt had heb ik hem met plezier gelezen en na de vreselijke cliffhanger moet ik gewoon verder met het 2e deel en ik hoop dat de spanning daarin een beetje opgevoerd wordt.