Schrijver: Mike Mullin
Serie: Ashfall #3
Genre: Young Adult, Dystopian
Gepubliceerd: maart 2014
Taal: Engels
Waardering:  GOUDEN STER, EEN TOPPER!
Add to Goodreads
The Yellowstone supervolcano nearly wiped out the human race. Now, almost a year after the eruption, the survivors seem determined to finish the job. Communities wage war on each other, gangs of cannibals roam the countryside, and what little government survived the eruption has collapsed completely. The ham radio has gone silent. Sickness, cold, and starvation are the survivors' constant companions.

When it becomes apparent that their home is no longer safe and adults are not facing the stark realities, Alex and Darla must create a community that can survive the ongoing disaster, an almost impossible task requiring even more guts and more smarts than ever — and unthinkable sacrifice. If they fail . . . they, their loved ones, and the few remaining survivors will perish.

This epic finale has the heart of Ashfall, the action of Ashen Winter, and a depth all its own, examining questions of responsibility and bravery, civilization and society, illuminated by the story of an unshakable love that transcends a post-apocalyptic world and even life itself.

Review:

Verschrikkelijk lang en met verschrikkelijk veel ongeduld keek ik uit naar dit laatste deel van de serie Ashfall.
Sinds ik de delen 1 & 2 eind 2012 gelezen had lieten ze mij niet meer los, gedurende de bijna anderhalf jaar dat ik heb moeten wachten op Sunrise heb ik ontzettend vaak aan dit spannende en emotionele verhaal teruggedacht.

Maar toen Sunrise dan eindelijk in mijn bezit was begon ik niet gelijk te lezen.
Nee, er is zeker nog wel een week of twee overheen gegaan voor ik er aan toe was.
Ik wilde verschrikkelijk graag weten hoe het af zou lopen maar eigenlijk ook weer niet . . . . . want dat zou betekenen dat mijn reis met Alex en Darla voorbij zou zijn.
Maar ik kon de verleiding natuurlijk niet lang weerstaan . . . . .

Ook dit laatste deel was weer een geweldig avontuur.
Het was zoals ik gewend was van de eerste twee delen; vlot, spannend, gruwelijk, emotioneel en af en toe romantisch en humoristisch.
Er gebeuren dingen die je gewoon niet kunt bevatten en er was een moment dat ik even helemaal ontdaan was en vol ongeloof voor me uit heb zitten staren. Ik verwachtte dat de personages op spectaculaire wijze gered zouden worden maar wat er gebeurt is te verschrikkelijk voor woorden. Het is wat mij betreft het meest afschuwelijke moment uit alle drie de boeken.

Alex wordt in dit laatste deel heel snel volwassen en hij heeft meer verstand dan alle overgebleven volwassenen bij elkaar. Hij weet door hard werken en het gebruiken van zijn (en Darla's) gezonde verstand het leven een stuk dragelijker te maken en een leefgemeenschap op te zetten die zichzelf grotendeels kan bedruipen.
Het was bewonderenswaardig hoe Alex en Darla dit samen met een kleine groep mensen op wisten te zetten en ook in dit boek had ik weer enorm veel respect voor hun doorzettingsvermogen en vindingrijkheid.

Wat ik wel jammer vind is dat de serie een open einde heeft. Ik moet altijd een heel duidelijk 'en ze leefden nog lang en gelukkig en alles is weer goed in de wereld'  hebben.
Het is een goed einde, dat wel, en het past zeker in het totaal plaatje van dit verhaal, maar het liet me toch met wat vragen achter.
Maar die vragen waarmee ik blijf zitten zijn realistisch gezien niet te beantwoorden, dus wat dat betreft heeft Mike Mullin de serie op de juiste manier beëindigd

Zoals altijd ben ik een beetje verdrietig dat ik weer een favoriete serie heb afgesloten.
Ik zal nog vaak terug denken aan Ashfall en zijn geweldige personages en ik zal hem zeker aanraden aan iedereen die het wil horen; ik geef niet voor niets de derde gouden ster aan deze serie!


Klik voor mijn reviews van de eerste twee boeken op de desbetreffende titel.
Ashfall,  Ashen Winter

---------------* Veel Leesplezier *---------------