Schrijfster: Richelle Mead
Serie: Vampire Academy #1
Genre: Young Adult, Vampiers
Gepubliceerd: augustus 2007
Taal: Engels
Waardering: ★★★★★
Add to Goodreads
St. Vladimir’s Academy isn’t just any boarding school—it’s a hidden place where vampires are educated in the ways of magic and half-human teens train to protect them. Rose Hathaway is a Dhampir, a bodyguard for her best friend Lissa, a Moroi Vampire Princess. They’ve been on the run, but now they’re being dragged back to St. Vladimir’s—the very place where they’re most in danger...

Rose and Lissa become enmeshed in forbidden romance, the Academy’s ruthless social scene, and unspeakable nighttime rituals. But they must be careful lest the Strigoi—the world’s fiercest and most dangerous vampires—make Lissa one of them forever.

Review:

Waarom ik niet eerder aan deze serie ben begonnen is me een raadsel, en ook nu was het niet echt een bewuste, doordachte keuze.
Ik zette hem gewoon, zonder na te denken, op mijn eReader en begon  . . . . .

En al na een paar bladzijden stelde ik mijzelf de vraag van hierboven want jeetje, wat heb ik wat gemist.
De schrijfstijl sprak me gelijk enorm aan, Rose en Lissa moest ik natuurlijk nog beter leren kennen maar ze kwamen meteen al aangenaam op mij over en we zaten al snel in een spannende situatie.
Waarom ze op de vlucht sloegen werd niet meteen duidelijk en dat maakte me alleen maar nieuwsgieriger en vergrootte de drang om vooral door te lezen.
En toen kwamen het mysterie, de intriges en een sexy Guardian om de hoek kijken en was ik 'hooked'.

Rose is een Dhampir, half mens - half vampier, en een sterke, onvoorspelbare persoonlijkheid. Ze is de Guardian van Lissa, een Moroi vampier prinses, en samen zijn ze al 2 jaar op de vlucht.
Maar ze worden gevonden en terug gebracht naar St. Vladimir's Academy, de plek waar ze 2 jaar geleden niet veilig waren, en ze komen er al snel achter dat ze dat nog steeds niet zijn.

De kijk op Vampiers is in Vampire Academy heel erg origineel en verfrissend, heel anders dan in andere vampier verhalen.
In dit boek hebben we goede vampiers (Morio) die rechtstreeks van de bron (mens) drinken maar net genoeg om goed te kunnen leven, en slechte (Strigoi) die niet alleen mensen maar ook de Moroi doden in hun bloedlust. Zij vormen een enorm groot gevaar voor de Moroi, en dus ook voor Rose en Lissa, maar het college leven is voor hen bijna nog gevaarlijker.
Ze krijgen niet alleen te maken met kliekjes, roddel en achterklap, jaloezie en afgunst, waar vooral Lissa erg onder gebukt gaat, maar ook met een gevaarlijke stalker.

Vampire Academy wordt verteld vanuit het oogpunt van Rose, en op een zeer ingenieuze wijze krijgen we af en toe ook momenten vanuit het oogpunt van Lissa. Dat was ontzettend leuk vooral omdat we op die manier rechtstreeks getuige waren van twee opbloeiende romances.

Mijn eerste kennismaking met Vampire Academy was een hele goede en ik ga gauw verder met het 2e deel en hoop op nog meer Dimitri dan de eerste ons gaf . . .

Klik hier voor de review van deel 2 t/m 6